Pagini

Acesta este un Blog cu şi despre scriitorii români contemporani.

vineri, 17 martie 2017

Clara Mărgineanu

Ana Blandiana:

  ,,Clara Mărgineanu nu mai este de mult un poet care să aibă nevoie de o prezentare. O prezintă volumele ei trecute, propria sa poezie care este un amestec de sufletism şi nevroză, o vibraţie a cuvintelor care cerne literele, despărţindu-le şi păstrându-le numai pe cele fierbinţi. Rareori mi s-a întâmplat în ultimul timp să citesc o poezie atât de vie şi de vitală, atât de dramatică şi, paradoxal, atât de tonică în acelaşi timp, atât de profund reală, în sensul de circumscrisă la realitate şi atât de cuprinsă în haloul suprarealităţii.”


    (text apărut pe coperta volumului ,,Sărutul femeii poem”, de Clara Mărgineanu)

Clara Mărgineanu:

Norii, flori de bumbac


      Îmblânzeşte şi pansează, vindecă,  înseninează
     Clipa va rodi, inima ta
     Luminează, ocroteşte, nu mai acuza, orbeşte
     Îngeri buni, spre tine, vor veghea!

Fiecare din noi, fiecare din ei
Tăinuim spre sublim, prea tânjitele chei,
Flăcări albe, adânci, şerpuiesc către sus
Ne zâmbeşte, cu dor, din poeme, Isus.
Sufletul arde mut, în incendiul banal
Norii, flori de bumbac, azi în cer fac scandal
Nu mă vezi, nu te-aud, Atlantida e grea
Urlă lupi hăituiţi, în memoria ta.

Din tavan mă privesc ochi stiviţi de-arlechin,
Şi din plânsetul lui, îi smulg vieţii un spin
Doar ceva te mai rog, dacă poţi, dacă vii,
În iertare să-mbeţi, jalea oarbei trufii.
Într-un vis, vei putea să te-aşezi, omenesc
Cu un suflet creştin, pe-un divan românesc
Îţi voi da să ciocnim, pentru că te-am iubit,
O ulcică de lut, plină ochi cu sfârşit.



Spectacol maiestuos

Tăcerea este urlet, plecarea un dezastru,
Căci viaţa tocmai trece pe frânghia întinsă,
Se frânge-n chinuri carnea, fără a fi atinsă
De-ajuns e amintirea, din sânge până-n astru.
Azi te prefaci puternic, când ai spre adăpost,
Doar faima, armă albă a pacturile laşe,
Uităm, în timp ce viaţa zdrobită prin oraşe
Ne-arată, poate, umbra unei iubiri cu rost.

Rânjeşte moartea nopţii ascunsă în  decor,
Se pleacă şi se vine, cu lacrimi, omeneşte,
Când cineva, haotic, preazilnic părăseşte,
Fără să ştie, totuşi, că-i este foarte dor.
Lumina rampei poate să roadă până-n os,
Şi poezia lumii şi o iubire-absurdă,
Învingător în lupta cu firea ta zăludă,
Rămâne un spectacol splendid şi maiestuos.



Vis cu fluture

Inima, un fruct exotic şi apetisant
Muşcat cu poftă de sânge,

Trupul, chin fosforescent
În cădere de plumb,

Viaţa, desfigurată, smulsă cu hohot
Din poem,

În timp ce eu visez
Că cineva mă aruncă în sus,
Devin fluture
Şi zbooooor!




Joc de noroc

Jocul de noroc, singurul
Care descântă de dragoste, este sinceritatea,
Miza absolută, până la urmă,
Este cea a destinului care face ce vrea cu noi,

Peste arşiţă, vin şi tristeţe
Câştigă cel ce pare că vindecă, otrăvind.
Vreau să te îmbrăţişez pe tine,
Îmi rămâne literatura,

Abia de aici, poate începe iubirea,
Cea de dincolo de poem,
Iubirea fragilă dansând pe frânghia lumii,
Iubirea care cântă o dată cu tine
Ascunsă în neîntâlnirea dintre noi,

Povestea din care
poţi pleca de mână cu cineva
care nu vrea nimic, are totul,
Căruia îi este destul,
Să te bea viu şi crud din întuneric,
Cineva care pricepe, în sfârşit,
Cât de amar şi de neasemuit poate fi
Jocul de noroc
La care tocmai ţi-ai pierdut
Tinereţea.


Sărutul femeii poem

Femeia poem bea în taină din omul chitară,
Atunci când fantasmele capătă trup şi respiră
Amfora lemn descântă cuvinte, arde Steaua Polară
Clipa răzbeşte spre constelaţia în formă de Liră
Artiştii lumii dau seara un spectacol regal
Versul şi struna sângerează frumos, în tandem
Ritualul sacrificiului taie în două, egal
Omul chitară şi femeia poem.

Orfeu o pierde pe Euridice, jeleşte cântec, o regăseşte
Iubirea se stinge în legendă, o pierde a doua oară
Femeia poem imploră şi strigă orbeşte
Spre înserarea din har, a omului chitară.

Doar spintecarea dintre ei rămâne liberă şi sfântă
Ca liniştea dintre ce tânjim şi ce putem
Doar omul chitară ştie şi poate şi cântă
Sărutul de viaţă al femeii poem.



Am fost cândva, altă femeie

În cârciuma dintre ruine şi balalaica este beată
În noaptea asta ies din mine, voi deveni altcineva
Şi poate, totuşi, voi afla de ce-ntr-o viaţă spulberată
Am fost, cândva, altă femeie care-şi dorea să fie eu.

Doi ochi vrăjiţi, din altă lume, celest, imperial, albastru
Mă strigă ireal, pe nume, îmi sunt şi boltă şi hotar
E poate un destin cu har care îmi mângâie dezastrul
Mi-e milă de acea femeie care-şi dorea să fie eu.

Poate-i un sfânt care coboară cu mine-n cârciuma uitată
Poate definitiv e seară, peste ce n-am dorit să fiu
Acum chiar simt şi parcă ştiu, o încordare de-altădată
Am fost cândva, altă femeie care-şi dorea să fie eu

S-a frânt coloana verticală a unui ev, în care plâng
Tăcerea asta milenară dă balalaica de pereţi,
Nu te opri, aşa înveţi, să sorbi lumina din adânc
Mi-e milă de acea femeie care-şi dorea să fie eu.

Rămâne forţa poeziei, învingătoare în prăpăd,
Rămâne lacrima trufiei, peste absenţa necesară
Şi peste jale este vară, filmul îl ştiu, l-am scris, îl văd
Femeia veşnic amânată va obosi să fie eu.

București, martie, 2017



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu